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GALLERY TARGET BELIEF IN SPRING (ASLEEP UNDER ICE)
GALLERY TARGET Geoff McFetridge
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4/21-5/13「BELIEF IN SPRING (ASLEEP UNDER ICE)」by Geoff McFetridge
“BELIEF IN SPRING (ASLEEP UNDER ICE)” by Geoff McFetridge
「BELIEF IN SPRING (ASLEEP UNDER ICE)」by Geoff McFetridge
2023年4月21日(金) – 5月13日(土)
GALLERY TARGETは新しいスペースへと移転しました。
第1回目となる展覧会はGeoff McFetridgeによる個展「BELIEF IN SPRING (ASLEEP UNDER ICE)」を4月21日より開催。
2022年、中禅寺湖にて開催されたGeoff McFetridge × DAIWA PIER39との展覧会「Double Sided Landscape」のコーディネーションをGALLERY TARGETが担当した際に、新スペースのこけら落しの作家を検討している話の中から、これまでGALLERY TARGETが歩んで来た系譜から最もふさわしい作家の一人であるという思いから今回の展覧会は実現した。
本展覧会では日本では初公開となる彫刻作品に加え、キャンバス、ドローングで構成された新作を展示する。
以下アーティストステイトメント
最近友人から語学の習得には4つの段階があると聞いた。
第一段階:話言葉を理解する
第二段階:話言葉を話す
第三段階:その言語を書く
第四段階:その言語で夢を見る
この展覧会には人間と自然の関係を追求する夢のような作品を沢山描いた。
幻覚のようなイメージは人間や動物がお互いに溶け合い、輪郭をなくし共存している様子、僕自身が自然との間に感じる複雑な不快と緊張感を表現したかった。
人間から作られた馬、巨大なサメに乗る少女、動物園でおりにいれられた動物になる男性、このシンプルなイメージは僕が見て感じる視点として提案してみた。
ハーモニーやツリーハギングはない。
パレイドリアとは自然の中に顔や動物が見える現象。
例えば顔のような形をした岩、火星の地表にありそうな顔。それは人間が持つ特性であり、ある時期には何かの役にたっていたのかもしれない。複雑な形を説明するのに必要な情報がいかに少ないか、あるいは感情を呼び起こすのに必要な情報がいかに少ないか、ということに私は常に興味を持っている。
これはパレイドリアになっているのかも?自分を取り巻く世界の中に自分を見ようとする人間の本能。
いくつかの作品はみんながよく知っている身近な自然界のもの、自分にとっては鹿。鹿は野生味をほとんど感じさせない動物でケアをしてあげたくなる程優しいが時に害虫として駆除の対象にもなる。
都市生活における野生動物との典型的な2つの反応である。鹿を描こうと思ったのも「野生のものが平凡でいいのか?」と思ったからだ。
アメリカの田舎でよく見かける鹿は高速の脇にいる(アメリカの田舎は高速から見ることが多い)道路に入ってきて初めて危険な存在になる。それでも鹿をひく方が迂回するより安全だからひくのが常識という考えもある。
しかし、もし自分達が岩の下に足が引かかっている鹿をみたとき、その岩を押し除けてでも助けようと思わないだろうか?私たちは生き物にとって捕食者だ。彼らにとっては悪夢の様な存在。これは今回描いた全ての動物に言える事。サメも馬も鹿も。威嚇は両側から存在する。今回の展示では、僕と生き物達のそれぞれの夢をイメージして描いてみた。
今回の新作は自分が長年関心を寄せていたテーマを追求したもの。
作品の絵柄がどの様に私たちの持つ理解の合間にある思考を説明できるのか。
どこかに向かう、旅をする、変化していく、春によって溶けていくイメージたち。
絵を描いてるときに求めているのはアイディアではなく、その逆のものの様な気がする。
おおよそ明確なアイディアがある、僕が描きたいものは僕を超えているように感じる。
最高のドローイングと思うものは自分でも気が付かないものや理解できないもの複雑な思考が図式化され解決したものだ。
「BELIEF IN SPRING (ASLEEP UNDER ICE)」
Geoff McFetridge
2023年4月21日(金)-5月13日(土)
*新しい住所
GALLERY TARGET
東京都渋谷区神宮前5-9-25 1F
03-6427-3038
12:00 – 19:00
月・日休廊
*この展示のみ祝日開廊
Geoff McFetridge
カナダ生まれ、アーティストとデザイナーとしてロサンゼルスを拠点に活動。
独特な遠近法や無駄を省いた繊細なラインで描かれるシンプルなグラフィックに込められたメッセージや風刺などで世界中に多くのファンを持つアーティスト。
これまでデンマーク、スウエーデン、ドイツ、フランス、イギリス、オランダ、アメリカ、カナダ、日本など世界各地で個展を開催。2004年より世界中を巡回したアーロン・ローズの企画展「Beautiful Losers」展にも参加。2016年にはクーパーヒューイット・スミソニアン・ナショナル・デザイン賞を受賞、2019年にはAIGAメダルを授与されました。
“BELIEF IN SPRING (ASLEEP UNDER ICE)”
by Geoff McFetridge
April 21st(Fri) – May 13th(Sat), 2023
GALLERY TARGET is pleased to announce our first exhibition “BELIEF IN SPRING (ASLEEP UNDER ICE) ” in our new space.
When GALLERY TARGET coordinated the “Double Sided Landscape” exhibition with Geoff McFetridge and DAIWA PIER39 at Lake Chuzenji in 2022, we discussed the possibility of opening the new space with McFetridge because we felt he was one of the most suitable artists from the history of GALLERY TARGET. This exhibition will feature new works on canvas and drawings, in addition to sculptures that will be exhibited for the first time in Japan.
<From the Artist>
Much of my work is about observing the visual language that we share, that we are fluent in, even if we are not aware of that fluency.
Recently a friend explained to me that there are 4 phases in learning a language.
Phase 1. Understanding the spoken language
Phase 2. Speaking the language
Phase 3. Writing the language
Phase 4. Dreaming in the language
Much of the work in this are show dreamlike images that explore the relationship between humans and nature. These hallucinatory type images show humans and animals melting into each other, forming, blobbing and living in each others bodies. In each I was trying to capture an uncomfortable tension, a complexity I see in my own relationships. A horse made of people, girls riding a giant shark, a man that becomes the animal caged at a zoo; each image proposes a perspective that I feel I do see on this simple subject. There is little harmony or tree hugging.
Pareidolia is a phenomenon where faces, or animals are seen in natural settings. A rock shaped like an face, a face that seems to be on the surface of mars for example. It is a trait that humans have that may at one time been of some use for our survival. I have always been interested in how little information is needed to explain complicated forms, or for forms to elicit emotion. To some degree this is pareidolia at work, a human instinct to see ourselves in the world around us.
Some of the images are of a natural world we are overly familiar with; deer are that for me. These are animals that barely hold on to any wildness, they are gentle to the point that we feel they need our care and also want to exterminate them as pests. Two typical human reactions to the urban wildlife interface. When I thought to begin to paint deer I wondered; can a wild thing be mundane?
The deer that are so common in rural America are often seen on the side of the highway (rural America is often seen from the Highway). They only become important when they step into the road and become a hazard. But even then, the common wisdom is to hit them since steering around them is more dangerous.
Yet, if we see a deer with its leg stuck under a boulder; would we not feel compelled to push the boulder aside to rescue it? We are a predator to these creatures. We are then stuff of their nightmares. This is true of all the animals painted in this show. Sharks, horses, and deer. The menace is present from both sides. These could be the dreams of a human, or of the creatures they depict. Creatures that are so common, that have spent so much time close to humans that they have become fluent in our language. These creatures have begun to “dream in our language”
The new works in this show explore a theme that I have been interested in for many years: How images can explain thoughts that are “in between” our understanding. Images that are on the way somewhere, traveling, changing, melted by spring.
What I look for when I am drawing are not “ideas” they often feel the opposite. Ideas are often clear, whereas the things I like to draw often seem beyond me. The best drawings feel like they are resolving, or diagraming complex thinking that I am not even aware of, or able to understand.
“BELIEF IN SPRING (ASLEEP UNDER ICE)”
by Geoff McFetridge
April 21st – May 13th, 2023
GALLERY TARGET (new address)
1F 5-9-25 Jingumae, Shibuya-ku, Tokyo 1500001
+81 3 6427 3038
Open from 12:00 – 7:00pm
Closed on Sunday & Monday
* Gallery will be open during GOLDEN WEEK Holidays
Geoff McFetridge
Canadian artist and designer living and working in Los Angeles California. McFetridge creates graphic images in fine lines and bold colors with repetition, perspective, and simplicity. Transcending creative boundaries, McFetridge is a multidisciplinary artist working across poetry, animation, sculpture, textile and painting. He has held solo exhibitions in Denmark, Sweden, Germany, France, United Kingdom, Netherlands, Japan, Canada and USA. He also participated in Aaron Rose’s exhibition “Beautiful Losers” which toured around the world since 2004. McFetridge is the winner of the 2016 Cooper-Hewitt Smithsonian National Design Award and was awarded The AIGA Medal in 2019.
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